1 & 2 september 2024
Corso2023_Maquette_BS_Tiggelaar_Hart_Ontwerpers_03_Paul_Ranft

Tiggelaar -

[For English, see top right of this page]

Hoe leg je liefde uit?

Iedere buurtschap heeft wagens die bijblijven. De een vanwege het succes, de ander voor het leuke bouwjaar. ‘Bonte Kermis’ uit 1997 is die wagen voor buurtschap Tiggelaar. Na het corso van vorig jaar waren al voorzichtige plannen om ‘nog zo’n soort’ wagen ooit een keer te bouwen. Geen kopie. Maar wel gebaseerd op, verduidelijken Erwin Braspenning en Freek de Bruijn.

Liefde is een lastig te grijpen begrip. Hoe leg je het uit? “Iedereen ervaart het anders. De een is in de wolken, de ander wordt overmoedig, sommigen raken juist in paniek. Daarom ga je op de wagen zoveel mogelijk vormen van liefde tegenkomen”, legt Freek uit. “Dat beelden we uit met voorwerpen die door de lucht zweven met daarin of daarbij de tientallen figuranten. Het gevoel dat je in de wolken bent. De wagen mag straks ook emoties, gedachten of commentaar oproepen en zal met iedereen in het publiek wel íets doen.”

Figuratie, vrolijke kleuren dahlia’s, muziek, theater. Alle toeters en bellen mochten terugkomen, kregen de ontwerpers dit bouwjaar te horen vanuit de buurtschap. “Bonte Kermis was een wagen die het publiek uitdaagde, de interactie opzocht. Soms brutaal, maar vooral een vermakelijke wagen vol met plezier”, vertelt Erwin. “Die interactie en het bouwplezier staan ook in dit ontwerp centraal.” Het spel en de wagen bevinden zich voornamelijk hoog boven straatniveau. “Met deze ‘zwevende wagen’ willen we luchtigheid laten zien en een stukje vernieuwen”, legt hij uit. “Zodat iedereen langs het parcours de drie wagens goed kan zien en niet tegen een onleesbare muur dahlia’s aan kijkt.”

Van plagen tot uitdagen en van aanstootgevend tot kalverliefde: liefde is een vreemde ziekte. Het ontwerp, dat je fonetisch ‘Hartje’ of ‘Rood hartje’ mag noemen, is dus een echte ode aan de liefde. En alles wat daarbij komt kijken.

Johan van Trijp (64), jeugdhulpverlener, en Marc van Beek (58), creatief ondernemer, hebben samen al tientallen ontwerpen op hun naam staan, voornamelijk voor buurtschap Tiggelaar en de Berk. Ook Freek de Bruijn (35), militair van beroep, en Erwin Braspenning (45), greenkeeper en ondernemer in gras zijn ervaren ontwerpers die al eerder voor de buurtschap hebben ontworpen. Grafisch ontwerper Gianni Ritchie (28) maakt dit jaar zijn debuut bij de buurtschap. Hij ontwierp vorig jaar nog met Johan voor buurtschap Markt.

Tekst: Guus Arnouts
Foto: Paul Ranft



Buurtschap Tiggelaar
www.buurtschap-tiggelaar.nl


 


Dit artikel wordt u aangeboden door Corsief. Een onafhankelijk tijdschrift over corso’s in het algemeen en het Zundertse bloemencorso in het bijzonder. Het blad wordt geheel gemaakt door vrijwilligers, die allemaal in meer of mindere mate actief zijn in de Zundertse corsowereld. Corsief is geheel full-color en verschijnt viermaal per jaar.

Word abonnee van Corsief Naar de site