[For English, see top right of this page]
Jeske en Erik van Elsacker zijn echte buurthoppers, als je het zo wilt noemen. Jeske ging altijd met haar vader mee bouwen. Hij ontwerpt al jaren en zo kwamen ze dus bij verschillende buurtschappen. ‘In 2020 hadden we al een ontwerp met schildpadden, dus die hebben we als het ware meegenomen’, vertelt Erik. ‘Plastic is een groot probleem en zeeschildpadden zijn daar enorm de dupe van. Ze zien het plastic vaak aan als kwallen en eten dat dan op, waardoor ze overlijden’, vult Jeske aan.
De wagen is erg actueel, over de plastic soep was het afgelopen jaar veel te vinden in het nieuws. ‘Actualiteit ontbreekt ook wel in het corso’, vindt Erik. De wagen is daarbij ook direct een soort oproep, wat eigenlijk al blijkt uit de titel. ‘Clean up!!’ is ook letterlijk een oproep aan kijkers om hun afval te scheiden en op te ruimen. De wagen moet dan ook indruk maken, wat ook de reden is dat een van de schildpadden dood wordt weergegeven op de wagen.
Op straat zal de wagen gaan bewegen alsof de schildpadden zich ook echt in de zee bevinden, ze maken een golfbeweging. Het plastic op de wagen heeft ook een bijzondere herkomst, dat gaat buurtschap Poteind namelijk zelf verzamelen. Op het strand. ‘Zo maken we een deel van het strand schoon en kunnen we hetgeen dat we verzamelen op de wagen gebruiken’, vertelt Jeske.
Erik (56) en Jeske (26) van Elsacker zijn vader en dochter. Erik is uitvoerder bij een bouwbedrijf, Jeske werkt op een kinderdagverblijf. Voor Jeske is dit ontwerp de eerste, maar voor Erik is dit al zijn 25e. Hij ontwierp onder andere Wirwar en Moeders Kroost.
Tekst: Tess Mutsters
Foto: Eefje Poppe
Buurtschap Poteind
www.poteind.nl
Dit artikel wordt u aangeboden door Corsief. Een onafhankelijk tijdschrift over corso’s in het algemeen en het Zundertse bloemencorso in het bijzonder. Het blad wordt geheel gemaakt door vrijwilligers, die allemaal in meer of mindere mate actief zijn in de Zundertse corsowereld. Corsief is geheel full-color en verschijnt viermaal per jaar.